vrijdag 28 maart 2014

BSA voortgang divers

Door Ruud,

De laatste loodjes wegen het zwaarst is het spreekwoord, dit geldt ook voor de BSA.

Wat hebben we de afgelopen weken gedaan en wat kwamen we allemaal tegen:

Banden om de velgen leggen , dit ging wonderbaarlijk makkelijk met de good old groene zeep en de Indiaase Dunloppies van Peter Platic bikes.. (mooi profiel overigens, we hebben wel twee dezelfde maten genomen voor en achter anders had je verschillend profiel.

met driehoek zeep floepte ie er zo in 


Dan de achterlagers erin persen. lager schalen in de vriezer gelegd, binnen naaf met de dremel schoon gepoetst, opvul ringen er eerst in en dan de lager schalen met een stuk staf erin persen (lees met een moker erin slaan. Helemaal goed ging dit. Toen de rest erin zetten, tja blijkt dat de borgmoer aan de rechterkant ongeveer 1/4 slag kan maken en dan is het op......Er stond me iets bij van het verhaal van Ron Pier dat je afhankelijk van de fabrikant een ring moet weglaten. Dus meten en jawel er moet 1.5 mm aan beide kanten af....  lager is dus 1.5 dikker dan de Timken origineel. Dus lager schalen er weer uitslaan.(vorige keer ging dat niet zo lekker, ik heb nog steeds een blauwe duim van de 5 kg staal die op duim en daarn op de naaf ring kwam toen het stuk roodkoper doorschoot.

linker opvul ring  is nog 1.5 dikker ...

Ook nog een nummerplaar bestelt bij Elfram. Komt ie aan lijkt het alsof een leerling van de ambachtsschool met een beitel de plaat uit een stuk aluminium heeft staan hakken. Met de band schuurmachine aan de gang levert een beter product op. Ondertussen emailen met Frans van Elfram en jawel na 4 dagen ontvang ik een perfecte plaat (het kan dus wel mooi)
Ook bleek de oude plaat 1 cm breder en dus waren de 4 gaatjes in de nummerplaat houder heel dicht aan de rand van de nieuwe plaat. Dus 4 nieuwe gaten in houder en plaat maken (altijd spannned). Ergens in het OZM museum nog 4 mooie bolkop messing schroefjes gescored .

een botte knip pers ?

Het achterlicht lag al een tijdje half op werkbank te wachten op inspiratie om de laatste schroefdraad erop te krijgen . Met een aantall CV koppelingen was het snel opgelost, wat afdraaien en met messing twee delen aan elkaar solderen, en je kan nu de LED lamp er ook nog uit krijgen.

mooi oud /nieuw LED lampje ,
let op de linker messing schroef !

en we hebben ook canvas grips gemaakt 
Uit een ransel en wat 2 componeten lijm kom je een heel eind

Na wat wikken en wegen hebben we besloten om een echte teller bij Johan Geertshuis te bestellen. Woensdag een modaal weeksalaris overgemaakt, Donderdag om 14.00 werd ie bezorgd. Het was een zwart huis, dus teller tegelijk met achterlicht even groen spuiten...staan die twee producten op Pesto potjes te drogen, moet ik toch even het krukje waar ze opstaan verschuiven en jawel hoor alle twee op de grond... dus afvegen en weer bij spuiten.

mooie teller hoor !
Zet ik 's avonds de teller erop en draai aan het wiel hoor ik wat raar getik, geen teller uitslag ...Dus teller eraf en op de accu boormachine.. Jawel mijn kabel draait de verkeerde kant op.  4 maanden geleden een verkeerde overbrenging gekocht. Henri heeft 5 jaar geleden zijn worm omgedraaid en dat moeten we dus ook maar even gaan doen.

Vanochtend de pannier bags erop gemaakt. Er moesten nog drukkers op de leren hoeken komen. Zet ik de tassen erop, moet ik bij de linker vreselijk pielen om die hoeken er netjes om heen te trekken . Rekken nameten, zit 0.5 mm verschil in. Dat is het niet. Tassen nameten: 1.5 cm smaller dan de andere pfffff hoezo "typical " specificaties.
tassen en straps erop !
hij begint compleet te worden

Van de week bij Peter van Putten Y straps besteld en die zijn keurig afgeleverd in een discrete envelope.  Jaja de postbode zou eens denken wat ik met van de afbind banden /tuigjes zou moeten.

Verder de het anker van de magneet naar Jan de Laat opgestuurd om te laten overwikkelen inclusief een mooi nieuwe condensator. Voor 80 euro kan je geen armoede lijden als je straks in La France met een doorgeslagen magneet staat.


Vanochtend ook het achterwiel erin gezet, toch een mooi systeem van BSA.
Oh ja we hebben van de week ook bussen voor het voorwiel gemaakt zodat er RLS lagers van 10 euro in gaan ipv 90 euro Timken lagers. Uit een stuk C40 staal twee verloop bussen gemaakt van ca 2 mm dik.
Was nog even puzzelen omdat de conische lagers breder zijn en de binnen ring wordt deels gebruikt in de olie keerring.  Verder moet je net als het achterwiel zorgen dat eea goed uitkomt met de remplaat.Tis altijd vele maken uit elkaar halen en weer een ringetje erbij of eraf. Maar uiteindelijk is het redelijk gelukt. Echter de olie keerringen die ik gekocht had zijn niet gebruikt. De viltringen voldeden beter met al die opgebouwde binnen ringen.
verloop busje draaien