vrijdag 31 mei 2013

Motorsloop Muts in Soest

door Ruud,

Tijdens de Barneveld beurs vertelde Lex S dat motorsloop Muts  nog steeds bestaat. De Matchless vereniging had nl alle Matchless onderdelen opgekocht van Muts voor het onderdelen fonds hetgeen de Engelse motorwinkel in Soest niet leuk vond.

In de jaren 70 en 80 ben ik een paar keer op onderdelen (be) zoek geweest bij het icoon Muts. De eerste keer op een zaterdag middag met mijn vader toen ik me aan het orienteren was op het oude motoren aanbod. De keren daarna onderdelen voor de Triumph Trident.

Het was altijd een apart gebeuren zo'n bezoek. Schijnbaar geen systeem in opslag voor ons maar voor Muts wel. Het kettinkje wat naast de werkplaats hing waar je zonder toestemming  niet overheen mocht stappen. En de bos verroestte kabels die naast de ingang van zijn winkel/kantoor op een steen lag met de opmerking : ik heb buiten nog wat kabels liggen maar die heb ik niet zo goed onderhouden !

Dus enthousiast geworden door de website (hij gaat met zijn tijd mee)  ben ik heden vrijdag middag met de Liberator naar Muts gereden.

Waarschijnlijk heeft ie een extra zintuig want toen ik voorbij reed was het hek dicht maar toen ik een U turn had gemaakt stond ie net de poort van het "Walhalla" te openen zodat ik met de Viberator de historische gronden  kon betreden !

Muts  poseerd voor  het legendarisch pand

Hij heeft me altijd aan Harry Muskee doen denken niet alleen uiterlijk maar ook gepassioneerd in zijn vak zijnde de motor blues : when I woke up this morning my bike didn't start  and I have to search new parts

Muts als muzikant
speelt nl orgel

Tja voor de Liberator had ie niks liggen (net als 30 jaar geleden) maar ik kwam voor een Triumph tandwiel 56 tands. Kom maar mee naar het Engelse schuurtje daar had ie wel wat liggen.

Vrij rap had ie toch een 5 tal vervroegers gevonden die helaas niet het juiste aantal tanden had, daarna nog wat in zijn vaders nalaten schap gekeken: wel tientallen lucas magneet bougie kabel warteltjes maar geen tandwiel.

Dus met een looplamp nog wat snuffelen op de Triumph planken, toen had ie het wel gezien, ik mocht wel zelf even snuffelen: dus ik door alle onderdelen en blokken etc heen, Veel Norton en Triumph spullen, veel uitlaten, en in het midden een originele jaren 50 leger Matchless, verder een Norton Commando en een grijze boxer BMW.

BMW en Matchless van weleer
Norton demper knoppen 
en nog meer Engels spul

Helaas geen tand wiel en  zoals Muts zei: je zoekt een schaap met 5 poten !

Terloops heb ik ook nog handje geschud met mevrouw Muts en wat staan babbelen over het bedrijf; oa dat Muts een schoongrond verklaring heeft voor het terrein: waarschijnlijk omdat er jaren alleen maar om pure single grade olie in grond is gezakt. Op zijn 71 jarige leeftijd heeft ie nog twee dagen de zaak open, want verkopen aan een handelaar daar heeft ie geen zin in en op beurzen staat ie ook al lang niet meer, aldus Muts zelf.

Bij het afscheid nemen vertelde ie nog een leuke annecdote over zijn vader die bij de domeinen op een liberator harley had in getekend: ja Muts hadden ze gezegd: deze heeft echt goede compressie! Dus hij 'm kopen, bleek naderhand dat ze alleen grote veren in de cylinders op de zuigers hadden gestopt  !