woensdag 12 september 2012

Geflambeerde Black Bomber

Door Ruud

We hadden het er ‘s middags nog  over tijdens de “sparkplug -swap” in Eemnesser polder; benzinekraan dicht doen tijdens starten dan houd je de schade beperkt als eea in de fik gaat.


Welnu ik ’s avond weer aan de gang met de Black Bomber: bobine aansluitingen  omdraaien, rotor 180 graden draaien (ja dat kan dus dmv vervroegings mechaniek). Allemaal niets, bougies los en kijken of ie wil vonken / iets ontbranden en zowaar blauwe ringetjes bij het bougie gat. Maar ik was ook al met remmen reiniger in bougie gaten bezig geweest dus daar ging de rechter cylinder met alle remmen reiniger in vlakke ribben in de fik! Het leek wel het flamberen van een gerecht in een restaurant.  Ik blazen, tja dan blaas je die troep naar de andere kant. Enfin het was gelukkig niet zoveel remmen reiniger en het is flink vluchtig maar het werd  bijna  de restauratie van de B29 "Bomber"  op de Noordpool.

(zie op Youtube  hieronder en neem even 55 minuten de tijd om deze geweldige documentaire te kijken)



Inmiddels heb ik de BB  aan de praat gekregen : ontsteking stond op 5 mm na-ontsteking ipv voor-ontsteking. Ik moest de ontstekings  plaat in de uiterste stand voorbij de stel inkepingen zetten …  ik denk dat ik de nokkenas ketting een schakel te laat heb gezet (kruk as versus 2 nokken assen dat krijg je als je krukassen met spiebanen en dus bijbehorende merktekens op de rotor uit een ander bouwjaar gebruikt …. (had ik met mijn spartaatje van 1938 idem …)

16 October 2012 : inmiddels de nokkenas ketting los gehaald  want er bleek toch een verschil van 10 mm op het vliegwiel en nokkenas kenmerken te zitten . Na 1 uur puzzelen bleek dat je de ketting over de nokken as tandwiel  moet opschuiven ipv de ketting over de krukas tandwiel. Het krukas tandwiel is klein en het  daarop gemonteerde vliegwiel groot waardoor 1 tand verschuiving lijdt tot 10 mm. Het nokken as tandwiel is groot en de merktekens zitten op een kleinere ring en als je die een tand verschuift kan je in veel kleinere stapjes werken ....  moet je net weten. (test van de middelbare school met tandwielen : welke draait sneller...). had ik alles lekker vast gezet en schakel vast geklonken dacht ik : laat ik voor alle zeker heid even controleren door de krukas rond te draaien. Bleek dat ik een  giet uitstulping als merkteken had aangezien ...tja dat heb je met dubbel focus brillen en weinig licht. Kon de schakel weer los. Eerst nieuwe schakels bij David Silver spares besteld. Ik heb de indruk dat de nieuwe schakels harder zijn, er brak een stukje af en ze wilde slecht stuiken ....ze waren wel van een andere productie batch dan de vorige die wel lekker gingen.
Dus alles in elkaar trappen en niet lopen gr........ toch weer met lampjes voorontstekkings tijdstip aan de gang en uiteindelijk de bobines weer  verwisseld en contact punten nokken as weer 180 graden gedraaid. toen deed ie het weer .
Toen de nokkenas eraf lag had ik ook de carburateurs  gelijk op het oog afgesteld (stationair en het open gaan gaan van de gas schuiven tegelijk)
Er moet een vacuüm aansluiting op de carburateurs zitten om meters op aan te sluiten : ik kan ze niet vinden (of zijn het die 2 mm dikke uitsteeksels met een klein gaat op de zijkant van de carburateurs.
Enfin hij liep redelijk (nerveus) maar na 100 meter een ging de toerenteller gieren in zijn huis.
Eerst maar eens een goede accu regelen want met 4 volt ipv 12 volt wil ie natuurlijk niet goed stationair lopen. En de benzine kraan moet een nieuw rubbertje hebben , nu blijft het uit de kraan lopen en das niet fijn zo'n garage met vreselijke benzine  damp.


Impressie  van rondje door de straat :


  • als ie start start ie in 1 keer.
  • rijdt wat nerveus ivm hoge toeren wat wij niet gewend zijn.
  • twee carburateur zijn nog wat in onbalans
  • Licht fietsje
  • voorrem is nog wat sponzig ( van die dubbele armpjes in 1 grote trommel dus afstelling is prut
  • neutral lampje doet het niet als motor  staat te "rammelen)
  • effe wenne van hoe zitten hier de versnellingen ? mi heb ik deze variant nog niet in mijn verzameling (links 1 naar beneden en de rest om hoog )
  • voorband loopt aan zit mi a symmetrisch in vork


Dus we hebben nog wat te doen om 'm te tunen, maar toch leuk dat ie na 30 jaar weer tot leven is gebracht!