woensdag 9 februari 2011

Cristiaan's DKW

Door John


Dinsdagavond troffen we ons jongste lid verwoed sleutelend in de schuur. Cristiaan heeft zijn DKW van het type NZ250 uit 1939 al een jaar of vier.

Kijk, als ik dus hier aan draai dan beweegt dat palletje, valt het balletje naar links, schuift het veertje op en zit de koppeling zonder speling!


Cristiaan: "Het is een bruut van een machine, zeer geschikt voor het zware werk. Ik ben de historie van de machine nagegaan en het is vrij zeker dat een zekere Karl-Heinz er in 1942 mee naar Stalingrad gescheurd is en tijdens die gelegenheid nog menige BMW en Zundapp rijder het snot in de ogen gereden heeft; kijk, zo'n tweetakt is thermisch natuurlijk een stuk gebalanceerder en zo'n viertakt met al die kleppen en tuimelaars kon Iwan zo onder je ballen vandaan schieten, veel te breed! 

de POPP


Afgelopen zomer tijdens een rit naar Groningen had ik echter en lichte klemmer, waarschijnlijk vanwege een krappe zuiger; ik heb hem door Rob B. laten opfrissen. Ten tweede was er iets mis met de pistonpen; een onderdeel dat iedere keer weer heftige emoties oproept en ondertussen beter bekend staat als het "Pizz-Off Piston Pennetje", in het verdere verhaal afgekort als de POPP. In mijn geval zat de POPP veel te strak in de zuiger. Zo'n ding hoort in de zuiger te glijden als een ... in een weduwvrouw maar mijn POPP zat gewoon veel te strak en is nu lekker opgeruimd door Rob met zijn ruimertje.


de POPP van achteren gezien



Mijn streven voor dit jaar is in de voetsporen van der Karl-Heinz te treden en een paar van die verdammte Model 18s rechts voorbij te rijden met twee vingers in m'n neus. Gelukkig is zo'n tweetakt goed op te voeren en ik zal de komende weken besteden met het open vijlen van de spoelpoorten. Als het mis gaat heb ik nog twee reserve cylinders!"