vrijdag 28 januari 2011

Triumph 3TA defensie restauratie project

Door Ruud

Ongeveer 20 jaar geleden gekocht omdat het een koopje was, omdat het Engels was en wellicht in de toekomst meer waard zou worden.... tja ik had beter in een Norton 16H kunnen investeren ...sommige brommers blijven low budget.


low budget brommer...
Link : 3 TA leger triumph site
Gegevens :
  • Inhoud 350 CC
  • cylinders 2
  • type : 3TA
  • versnellingen : 4
  • bouwjaar 1967

Enfin 2 jaar geleden op een herfst dag eens geprobeerd 'm te starten. Olie tank gevuld (want in de jaren ervoor was alle olie eruitgelopen, carburateur schoon gemaakt, benzine kranen gangbaar gemaakt, accu erin en trappen , en trappen en trappen pfffffft toen maar eens duwen , na 50 meter wat knallen en nog niet lopen . Ja er hing nog een bougiekabel naast. Dat heb je met 2 cylinders.   Enfin weer duwen en opeens ging ie, gevolgd door enorme blauwe rookwolken uit en langs de uitlaat. Oorzaak :  Het carter was in de loop van de jaren vol met olie komen te staan, en ik had er nog een extra litertje opgegooid. Ook bleek dat de olie die weggelopen was uit het blok van de versnellings bak was. Vandaar dat ie zo gierde met het rijden.


even Triumph 3TA starten

Na inspectie bleek het toch wel een afgekloven motor te zijn . Wat wil je met 1967 waar Triumph eem mixje gebruikte van Whitworth, AF en Metrisch draad. Verder had de vorige eigenaar  het restaureren op deze "oude fiets" geleerd met zijn waterpomp tang en hamer. Ook oranje menie en zwarte teer was volop gebruikt. Tijdens het legerdienst gebruik waren deze motoren ook "tot op de draad" gebruikt.

Heerlijk zo'n ding een echte uitdaging ! Gewoon alles aanpakken , in principe is alles verdacht en jawel hier het werklijstje :
  • koplamp rand  + nacelle was ooit eens wat opgevallen : lekker uitdeuken
  • km teller rand lag eraf : nieuwe uit RVS gedraaid
  • uitgelubberde gaten waar de nacelle mee aan elkaar zit : dicht solderen en weer opnieuw boren
  • voorschokbrekers : 1 stond al 20 jaar vol met water ..nieuwe voorpoten en rubbers gekocht
  • balhooflagers gaar : nieuwe konische lagers erin gezet
  • standaard (bok en zij) helemaal uitgeleuterd.  met konische ruimer gaten opgeruimt , nieuwe bouten gedraaid/gesneden 
  • voetsteunen natuurlijk krom
  • achterspatbord  gescheurd en natuurlijk lelijk (scheef gelast ) dus onderkant helemaal vervangen
  • vele gaten van lampen /nummerplaten bevestiging dicht gesoldeerd.
  • nieuwe nummerplaathouder gemaakt
  • klepgeleiders waren niet ver genoeg ingeperst + enorme speling op klepstelen : vervangen
  • zuigers waren vervangen maar niet opnieuw gehoont dus enorme sleuf van de piston pen zet er nog in : honen + 2e overmaat zuigers erin
  • sludgepomp was niet gereinigd , dus zaten de splinters van de vorige schade er nog in
  • bronzen hoofd lager veel te veel speling : nieuwe gedraaid en gehoont 
  • nieuwe lager schalen drijfstang
  • nieuwe lager voor blok en bak
  • bobines en rectifier vervangen door 12 volt regelaar en bobines
  • accubak : hoe kan het ook anders bijna helemaal opnieuw gemaakt.
  • olie tank : bij het stralen zijn ze er doorheen gegaan dus een nieuwe oude opgesnort
  • alle bouten /moeren opgedraaid /opnieuw gemaakt of vervangen pfff wat een werk .
  • nieuwe RLS lagers in wielen /remtrommels etc
  • kettingkast doorgesleten : dicht gelast .
  • klapperende handgrepen van rem en koppeling met nieuwe boutjes weer spelings vrij gemaakt.
  • 12 V claxon
  • hele bedrading vernieuwd (als je electronische regelaar neemt kan je ca 50 % van de ingewikkelde draden op startschakelaar weglaten..
  •  achterrek was ooit eens middels een M10 bout weer gerepareerd : nieuw stuk staaf er tussen gesoldeerd met zilver.
  • tassen steunen gemaakt
  • zadel bodem plaat opgelapt daarna schuimplastic bodem gemaakt en opnieuw bekleed.
  • alles behalve tanken in Ral 6014 laten poeder coaten
  • tanken zelf in RAL6014 gespoten.
  • As van inlaat klep carburateur ingesleten : mijn broer heeft nieuwe gemaakt (met zo'n sleuf erin )
  • alle bouten moeren etc laten verzinken.


ruimen van uitgeslagen middenbok gaten 


activiteiten sortering..

nieuw eindje aan het spatbord
 
lekkere nieuwe zuigertjes en uitgegloeide-opgepoetste koppakking


geglasparelde Solex carburateur


verdeler opgeknapt met nieuw gedraaide M5 busjes
 
Blok in het frame


plakkertjes, uitlaatje, zadel erop ..
     

hij zit nu bijna in elkaar, maar wat blijkt: de achterrem trommel vertanding op het wiel heeft teveel speling ..
inmiddels heb ik 2 andere trommels en een ander wiel maar nog geen "quick" oplossing gevonden. Ik heb een trommel en wiel die qua speling goed aansluiten , maar op de trommel  zitten geen tandwiel krans gaten. En het alternatieve wiel is 1 inch kleiner , en heeft een ander lager principe met konsiche lagers van Timken die niet op het net te vinden zijn ... dus we puzzelen verder .

juni 2011 : toch maar gedaan het bestaande powder gecoate wiel uit elkaar gehaald . Op zich krijg je nippels van spaken los.alleen als je schroefdraad door het laatste stukkie nippel gaat moet je de blanke lak weg snijden. Tip : zie zo'n oude BSA sleutel te vinden die past perfect op de nippels , is lekker breed zo'n mm of 7-8 zodat je de nippels niet aan het afronden bent. met bestaande velg, andere trommel en andere naaf en nieuwe lagers zit alles redelijk spelings vrij in elkaar. Tis nu een kwestie van de ontsteking afstellen en dan moet eea de weg opkunnen .( wat een gepruts dat afstellen als je het boekje ziet ... met graden bogen schijven , waarom hebben ze geen fatsoenlijk merktekens gezet hier en daar.....niet verwondelijk dat de Engelse Motor industrie failliet ging  in de 60 en 70 -er jaren .